Návrh využitia AVATAR App didaktickom procese
Aplikácia je určená pre deti s autizmom, hlavne kvôli tomu, že takto postihnuté deti sú kvôli zníženému chápaniu abstraktných pojmov a sťaženému osvojovaniu si sociálnych zručností ťažšie vzdelávateľné. Táto aplikácia pomáha všeobecnému chápaniu abstraktných pojmov (AP). Tým, že takto postihnuté deti budú využívať túto aplikáciu počas edukačného procesu, u nich dôjde k získaniu vedomostí, ktoré im dopomôžu k rozvoju komunikácie a lepšieho vnímania sveta okolo nich. Predpokladaným dôsledkom bude ich lepšie zaradenie do spoločnosti.
Konkrétna obsahová náplň aplikácie AVATAR je navrhnutá primárne pre žiakov prípravného ročníka špeciálnej školy pre deti s autizmom. Je dôležité, aby sa deti dostávali do prvého ročníka lepšie pripravené, kvôli tomu, že v prvom ročníku budú na ne kladené vyššie nároky týkajúce sa všeobecného vzdelávania. V prípravke je väčší priestor na to, aby boli plne využité kapacity tejto aplikácie, a aby sa deti stali pripravenejšími na úlohy, ktoré ich čakajú neskôr.
Aplikácia by bola zaradená do vyučovacieho procesu počas vyučovania predmetu rozvoj komunikácie. Pre uskutočnenie aktivity sú potrebné tieto pomôcky: tablet/počítač s kamerou, nastrihané grafické značky – očíslovanémarkery (5ks- jeden marker pre každý pojem - pre každé dieťa/skupinu). Aplikácie napomôže k splneniu kognitívnych (porozumenie významu a správne budúce používanie vybraných AP žiakmi) a afektívnych (zlepšenie schopnosti vyjadrovať svoje vlastné pocity či nálady) cieľov vyučovacej hodiny.
Priebeh použitia aplikácie
Učiteľ rozdá žiakom resp. skupinám žiakov tablety a súbory markerov. Potom napíše na tabuľu prvý AP a vysvetlí žiakom, že týmto pojmom sa budú chvíľu zaoberať. Následne ich vyzve aby svoje markery použili – nasnímali ich kamerou. Po správnom načítaní toho, ktorého pojmu sa o danom pojme rozprávajú – žiaci opisujú situácie ukázané na obrázkoch a vo videách. Podobný „postup“ sa opakuje aj pri ostatných pojmoch (5x obrázok + 2x video pre každý marker – pre každý pojem). Pre menej organizačných problémov môže byť jednoduchším spôsobom rozdávanie markerov priebežne, tesne pred ich použitím a naopak, použité markery zase odložiť. Na záver aktivity (na tabuli je napísaných5 AP) si v rámci opakovania deti tieto markery premiešajú a náhodne zobrazované situácie priraďujú k správnym pojmom. Opakovanie môže prebiehať spoločne v rámci jednej skupiny.
V prípade úspechu aktivity a dostatku zvyšného času je možné pokračovať rozhovorom o ďalších situáciách, ktoré sa vzťahujú na naučené AP (deti hovoria svoje zážitky a pod..). Vyskúšanie tejto aplikácie je so súhlasom vedenia školy plánované v Autistickom Centre Rubikon (Myslava) v triede 7.A.
V tejto práci sú priblížené problémy detí s autizmom a zároveň je navrhnuté riešenie jedného z nich - vysvetľovanie a chápanie významu abstraktných podstatných mien. Téma práce nebola vybraná ,,náhodne‟ ale vyplývala z predchádzajúcich skúseností s autizmom a ním postihnutými deťmi.
Druhou zložkou práce je virtuálna realita, za pomoci ktorej vzniklo spomínané riešenie problému vo výchovno-vzdelávacom procese detí s autizmom. Táto cesta bola zvolená kvôli záujmu o IT technológie a moderné prvky vhodné na zlepšenie edukácie detí všeobecne, nielen detí v špeciálnej škole.
Práca sa skladá z piatich kapitol. Prvá kapitola sa zaoberá konkrétnymi hlavnými a čiastkovými cieľmi práce. V druhej kapitole sú informácie o autizme - jeho história a charakteristika. Tretia kapitola je určená teoretickým poznatkom z oblasti virtuálnej reality, jej histórii, rozšírenej realite ako druhu virtuálnej reality a technike markerov. Štvrtá kapitola je praktická a je v nej opísaný samotný koncept riešenia (AVATAR). V poslednej kapitole je navrhnuté využitie vytvorenej aplikácie vo vzdelávacom procese žiakov.