Obsahová náplň AVATAR App

Pre naplnenie účelu didaktickej pomôcky bolo zvolených 5 abstraktných pojmov, ktorých zjednodušené vysvetlenie bude sprostredkované vytvoreným programom. Zvolené abstraktné pojmy súvisia s každodenným prežívaním jedincov cieľovej skupiny. Napríklad pri pojme „radosť“ bol zvolený obrázok hipoterapie, ktorú využíva mnoho detí s diagnostikovaným autizmom. Z pohľadu emocionálneho prežívania obsahujú pozitívne pojmy (radosť) aj negatívne pojmy (smútok). Každý pojem bude vysvetlený použitím piatich obrázkov a dvoch videí. Všetky zvolené obrázky sú súčasťou prílohy práce.Pri definícii každého z vybraných pojmov bol nápomocný KSSJ.

Prvým vybraným abstraktným pojmom je RADOSŤ:

  1. príjemný duševný stav, radovanie sa, potešenie
  2. čo spôsobuje potešenie

Na základe definície boli pre pojem radosť pripravené obrázky dieťaťa pri vianočnom stromčeku, víťaziaceho športovca v cieli, matky s novorodeniatkom, dieťaťa na hipoterapii a nakoniec bežný symbol vyjadrujúci radosť – usmiateho smajlíka.

 Jeden z obrázkov vybraných pre vysvetlenie abstraktného pojmu radosť

 

 

Druhým zvoleným pojmom je LÁSKA:

  1. kladný citový vzťah, vrelá náklonnosť k niekomu, niečomu
  2. náklonnosť jedného pohlavia k druhému, ľúbostný cit, ľúbosť

Pre tento pojem boli pripravené obrázky zobrazujúce súrodeneckú lásku, lásku rodiča k dieťaťu, priateľskú lásku, partnerskú lásku v starobe a univerzálne známy symbol lásky – srdce.

 

Jeden z obrázkov vybraných pre vysvetlenie abstraktného pojmu láska

 

Tretím vybraným pojmom je POMOC:

  1. poskytnutie podpory (pri činnosti, v nedostatku ap.) al. prostriedkov na podporu
  2. kto al. čo niekomu pomáha

Pre tento pojem boli pripravené obrázky, na ktorých je zreteľná pomoc ktorú podáva jeden človek druhému. Pomáhajúci si horolezci, človek, ktorý pomáha chlapcovi na vozíčku pri nástupe do autobusu, matka krájajúca dieťaťu jedlo, klaun rozveseľujúci choré dieťa v nemocnici a nakoniec grafika znázorňujúca pomoc.

 

Jeden z obrázkov vybraných pre vysvetlenie abstraktného pojmu pomoc

 

 

Štvrtým zvoleným abstraktným pojmom je NEBEZPEČENSTVO:

  1. možnosť, hrozba niečoho zlého

Pre tento pojem boli zvolené obrázky zobrazujúce dieťa hrajúce sa s elektrickou zásuvkou, malého chlapca, ktorý drží veľký nôž, dievča naťahujúce sa za horúcim hrncom, chlapca nevšímajúceho si rýchlo idúce auto na ceste a známu značku varujúcu pred pádom na mokrej podlahe.

 

 Jeden z obrázkov vybraných pre vysvetlenie abstraktného pojmu nebezpečenstvo

 

Piatym a posledným pojmom je SMÚTOK:

  1. stav skľúčenosti, žiaľ, zármutok
  2. isté obdobie po smrti blízkeho al. význ. človeka
  3. čierne šaty, páska ap. nosené v tomto období

Pre pojem smútok bol pripravený obrázok smutného muža (Obr. 17), plačúcej ženy,dievčaťa smútiaceho za niekým, kto zomrel, plačúce dieťa a symbol tohto pojmu – smutného smajlíka.

 

Jeden z obrázkov vybraných pre vysvetlenie abstraktného pojmu smútok

 

Popri vysvetlení každého z pojmov piatimi obrázkami je tu ďalšia možnosť, a to vysvetliť tieto abstraktné podstatné mená aj pomocou krátkych videí, ktoré cez konkrétne situácie a emočné scénky vysvetľujú tieto pojmy:

 

Tab. 1 Situácie zobrazené vo vybraných videách

 

Abstraktný pojem

Video situácia

Radosť

-smejúce sa štvorčatá

-  tancujúci šťastní ľudia

Láska

-zobrazenie partnerskej lásky

-zobrazenie rodičovskej lásky

Pomoc

-chlap kúpi jedlo aj pre bezdomovca

-chlapec pomáha staršej pani ťažkým nákupom

Nebezpečenstvo

-  topiace sa dieťa

- helikoptéra, ktorá sa dostala príliš blízko k tornádu

Smútok

-  bábätko sa rozplače keď mu mama spieva smutnú pieseň

-  dcéra je smutná lebo jej otec je chorý

 
Zdroje:

https://slovniky.juls.savba.sk

 

V tejto práci sú priblížené problémy detí s autizmom a zároveň je navrhnuté riešenie jedného z nich - vysvetľovanie a chápanie významu abstraktných podstatných mien. Téma práce nebola vybraná ,,náhodne‟ ale vyplývala z predchádzajúcich skúseností s autizmom a ním postihnutými deťmi.

Druhou zložkou práce je virtuálna realita, za pomoci ktorej vzniklo spomínané riešenie problému vo výchovno-vzdelávacom procese detí s autizmom. Táto cesta bola zvolená kvôli záujmu o IT technológie a moderné prvky vhodné na zlepšenie edukácie detí všeobecne, nielen detí v špeciálnej škole.

Práca sa skladá z piatich kapitol. Prvá kapitola sa zaoberá konkrétnymi hlavnými a čiastkovými cieľmi práce. V druhej kapitole sú informácie o autizme - jeho história a charakteristika. Tretia kapitola je určená teoretickým poznatkom z oblasti virtuálnej reality, jej histórii, rozšírenej realite ako druhu virtuálnej reality a technike markerov. Štvrtá kapitola je praktická a je v nej opísaný samotný koncept riešenia (AVATAR). V poslednej kapitole je navrhnuté využitie vytvorenej aplikácie vo vzdelávacom procese žiakov.