Vzdelávanie detí s Autizmom

,, Ľudia s autizmom žili na svete oveľa skôr, ako sa začalo o nich hovoriť ako o jedincoch s autistickou poruchou. Vzhľadom k svojmu veľmi nápadnému  a zvláštnemu správaniu budili značnú pozornosť, a tak sa popis ich prejavov dostal do mnohých kníh a článkov. Deti, ktoré by sa dnes s najväčšou pravdepodobnosťou považovali za autistické, v Hippokratovej dobe označovali ako sväté deti, v stredoveku naopak ako deti posadnuté diablom.‟

  Každé dieťa je pre svojich rodičov výnimočné. Rodičia sú pri jeho narodení plní očakávaní a túžob, no všetci túžia hlavne po tom, aby bolo ich dieťa zdravé. Autizmus ako jav je veľkou výzvou, ktorá zasahuje do životov ľudí celej spoločnosti rôznymi spôsobmi. Narušená komunikácia a sociálne vzťahy výrazne ovplyvňujú správanie dieťaťa v rôznych sférach života. Autisti nedokážu komunikovať tak ako ostatní, odlišne reagujú na bežné podnety či situácie a vyžadujú si oveľa viac starostlivosti a času stráveného pri výchove.



 THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra.

 

V tejto práci sú priblížené problémy detí s autizmom a zároveň je navrhnuté riešenie jedného z nich - vysvetľovanie a chápanie významu abstraktných podstatných mien. Téma práce nebola vybraná ,,náhodne‟ ale vyplývala z predchádzajúcich skúseností s autizmom a ním postihnutými deťmi.

Druhou zložkou práce je virtuálna realita, za pomoci ktorej vzniklo spomínané riešenie problému vo výchovno-vzdelávacom procese detí s autizmom. Táto cesta bola zvolená kvôli záujmu o IT technológie a moderné prvky vhodné na zlepšenie edukácie detí všeobecne, nielen detí v špeciálnej škole.

Práca sa skladá z piatich kapitol. Prvá kapitola sa zaoberá konkrétnymi hlavnými a čiastkovými cieľmi práce. V druhej kapitole sú informácie o autizme - jeho história a charakteristika. Tretia kapitola je určená teoretickým poznatkom z oblasti virtuálnej reality, jej histórii, rozšírenej realite ako druhu virtuálnej reality a technike markerov. Štvrtá kapitola je praktická a je v nej opísaný samotný koncept riešenia (AVATAR). V poslednej kapitole je navrhnuté využitie vytvorenej aplikácie vo vzdelávacom procese žiakov.