Prostriedky augmentatívnej a alternatívnej komunikácie

Alternatívna a augmentatívna (rozšírená) komunikácia je multidisciplinárna oblasť, ktorá sa zaoberá možnosťami rozšírenej a náhradnej komunikácie u osôb s ťažkými poruchami expresívnej zložky reči. Augmentatívna komunikácia slúži na doplnenie a podporu nedostatočne rozvinutých komunikačných schopností jedinca. Verbálny prejav týchto jedincov sa okoliu môže zdať nezrozumiteľný. Alternatívna komunikácia sa môže využívať ako náhrada hovorenej rečí. Najčastejším členením systémov, ktoré majú suplovať alebo nahradiť štandardný komunikačný kód (jazyk), je podľa prenosu informácie na:

- statické - predmety, fotografie, obrázky, Braillovo písmo, písmo,

- dynamické - aplikácia znakov a gest - napr. znakový jazyk.



BENDOVÁ, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole

 

V tejto práci sú priblížené problémy detí s autizmom a zároveň je navrhnuté riešenie jedného z nich - vysvetľovanie a chápanie významu abstraktných podstatných mien. Téma práce nebola vybraná ,,náhodne‟ ale vyplývala z predchádzajúcich skúseností s autizmom a ním postihnutými deťmi.

Druhou zložkou práce je virtuálna realita, za pomoci ktorej vzniklo spomínané riešenie problému vo výchovno-vzdelávacom procese detí s autizmom. Táto cesta bola zvolená kvôli záujmu o IT technológie a moderné prvky vhodné na zlepšenie edukácie detí všeobecne, nielen detí v špeciálnej škole.

Práca sa skladá z piatich kapitol. Prvá kapitola sa zaoberá konkrétnymi hlavnými a čiastkovými cieľmi práce. V druhej kapitole sú informácie o autizme - jeho história a charakteristika. Tretia kapitola je určená teoretickým poznatkom z oblasti virtuálnej reality, jej histórii, rozšírenej realite ako druhu virtuálnej reality a technike markerov. Štvrtá kapitola je praktická a je v nej opísaný samotný koncept riešenia (AVATAR). V poslednej kapitole je navrhnuté využitie vytvorenej aplikácie vo vzdelávacom procese žiakov.